Sekrety prawidłowego snu w 6 krokachDom i Ogród 

Sekrety prawidłowego snu w 6 krokach

“W końcu się wyspałem/am!”. Marzysz, aby to powiedzieć? Regularny sen o odpowiedniej długości wpływa pozytywnie na zdrowie fizyczne, psychicznie i poprawia jakość życia. Poznaj 6 sekretów zdrowego i prawidłowego snu, które możesz zacząć realizować już dzisiaj.

 

  • Ograniczenie światła niebieskiego na kilka godzin przed zaśnięciem

 

Sypialnia powinna być miejscem, które kojarzy się ciału z odpoczynkiem i snem. Jeżeli tylko możesz, wynieś z pomieszczenia urządzenia, które mogą rozpraszać poprzez emitowanie niebieskiego światła m.in. komputery, tablety, telewizor. Warto wiedzieć, że używanie elektroniki wpływa na ograniczenie produkcji melatoniny, hormonu odpowiedzialnego za zdrowy i spokojny sen. Najlepiej będzie, jeżeli nie będziesz używać urządzeń elektronicznych co najmniej na dwie godziny przed położeniem się do łóżka. 

 

  • Zrezygnuj z jednej kawy dziennie!

 

Jedna dodatkowa kawka? Przecież nie zaszkodzi! Nic bardziej mylnego. Spożywanie kawy późnym popołudniem stymuluje układ nerwowy, pobudza i może utrudniać zrelaksowanie się przed snem. Kofeina krąży we krwi przed 6-8 godzin, dlatego osobom mającym problemy z zaśnięciem nie zaleca się picia kawy po 15 lub 16 po południu. Pamiętaj też, że podobną reakcję wywołuje spożywanie alkoholu. Chociaż wydaje się, że jeden drink wywołuje poczucie senności, to w efekcie pogarsza jakość snu w nocy. Podobnie jest z jedzeniem! Zasypianie po obfitym posiłku powoduje poczucie ciężkości oraz pobudza pracę organizmu nad procesem trawienia.

 

  • Koniec z drzemkami w trakcie dnia

 

Czy popularne “power napy” to dobre rozwiązanie? To zależy. Jeżeli zdrzemniesz się rano to sen składa się przede wszystkim z lekkiej fazy NREM i REM, która nie wpływa tak znacząco na jakość snu w nocy. Odwrotnie jest jednak z drzemkami popołudniowymi i wieczornymi. Im większe zmęczenie i senność tym łatwiej jest podczas drzemki zapaść w głębszy sen. To z kolei może zakłócić zdolność zaśnięcia w nocy. Najlepiej więc będzie, jeśli ograniczysz drzemki i poczekasz do wieczora na wymarzony, długi i zdrowy sen.

 

  • Pilnuj regularnej długości snu i czasu zaśnięcia

 

Dobrej jakości sen zależy w dużej mierze od wprowadzania nawyków i regularnych metod. Przede wszystkim liczy się tutaj długość snu oraz stałe godziny zasypiania i wstawania. Według większości poradników, dorosły aktywny człowiek powinien spać co najmniej 7 pełnych godzin. Drugą ważną poradą jest regularne kładzenie się do łóżka oraz wstawanie. Przyzwyczajenie organizmu do konkretnych godzin pomoże w budowaniu zdrowego nawyku i wpłynie pozytywnie na jakość snu.

 

  • Codzienne ćwiczenia i aktywności na świeżym powietrzu

 

Ćwiczenia wykonywane rano lub po południu stymulują wcześniejsze uwalnianie się melatoniny, hormonu odpowiedzialnego za zdrowy sen. Dodatkowy spacer lub wysiłek fizyczny na świeżym powietrzu dodatkowo zwiększają ekspozycję człowieka na światło słoneczne i wpływają pozytywnie na wcześniejszą chęć położenia się do łóżka. Kraków, Warszawa czy urocza mała miejscowość – wszędzie znajdziesz odpowiednie miejsce na krótki spacer i dotlenienie. Warto jednak zauważyć, że wieczorna intensywna aktywność może pogorszyć jakość snu ze względu na wydzielanie się adrenaliny. Zaleca się zakończenie ćwiczeń na co najmniej godzinę przed planowanym zaśnięciem.

 

  • Odpowiednie łóżko i materac termoelastyczny

 

Poza wspomnianymi metodami, niezwykle istotnym elementem wpływającym na głębokość snu jest jakość materaca, na którym śpimy. Materace o odpowiednich właściwościach zapewniają łatwiejszy relaks, wsparcie dla ciała i wygodę, które są niezbędne do przyjemnego wypoczynku w nocy. Co więcej, jego rodzaj może także zmniejszyć ilość nocnych pobudek. Warto jest zwrócić uwagę na materace termoelastyczne, które dzięki specjalnej piance pozwalają na równomierny rozkład masy ciała na łóżku, nie obciążają kręgosłupa i pozwalają na swobodne ułożenie przed snem. 

Warto jest więc poświęcić czas na znalezienie tego jedynego materaca, który raz wybrany posłuży przez wiele lat. W ofercie Senpo znajdziesz szeroki wybór materacy termoelastycznych, których posiadanie również wpływa na jakość snu. 

 

Related posts

Leave a Comment